سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آب شیرین کن(RO)

نظر

Reverse-Osmosis-membrane

نمک زدایی فرآیندی است که مواد و نمک های معدنی را از آب حذف می کند. از آب شور موجود در کره زمین پس از فرآیند نمک زدایی برای تولید آب مناسب برای مصرف انسان یا آبیاری استفاده می شود. آب شیرین کن در بسیاری از کشتی های دریایی و زیردریایی ها نیز استفاده می شود. با استفاده از آب شور دریا ها، می توان کمی بحران کمبود آب شیرین را کنترل کرد. آب شیرین کن های در مقیاس یزرگ عموما هزینه بر هستند.

نیمه تراوا دارد. غشا نیمه تراوا همان طور که قبلا هم بیان شد، برای عبور یک سری مواد با سایز مشخص مورد استفاده قرار می گیرند و تفاوت آن ها با غشا گزینشی در این است که در این غشا نوع ماده مهم نیست و فقط سایز ذرات آن موثر است.

پمپ فشار قوی  (high pressure pump)

پمپ فشار قوی، ‌فشار مورد نیاز برای عبور آب از غشا را تامین می کند.

تزریق ماده ضد رسوب

افزودن ماده ضد رسوب یک مرحله پیش تصفیه است که قبل از ورود آب به غشا های RO، به آب ورودی تزریق می شود. حضور این مواد واکنش بین منیزیم وکلسیم با  بی کربنات را به تأخیر می اندازد. و نتیجتا در زمان تصفیه آب توسط اسمز معکوس رسوب تشکیل نمیشود. این مواد باید توسط یک پمپ از مخزن ذخیره به محفظه حاوی آب تزریق شوند.

تزریق سود سوزآور و اسید

سود سوز آور، برای کنترل pH اسیدی و اسید ها (اسید هیدروکلریک، اسید هیدروفلوئوریک (HF)، اسید نیتریک (HNO3) و اسید سولفوریک (H2SO4)) برای کنترل pH بازی به آبتزریق می شوند. مخازن و پمپ های تزریق این مواد باید مقاومت زیادی در مقابل خوردگی توسط باز ها و اسید ها داشته باشند.

شاسی استقرار

شاسی استقرار، برای نگه داشتن سیستم بر روی زمین یا هر سطح دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلوی توزیع برق و مدار کنترل

هر سیستم آب شیرین کن، نیاز به یک سیستم هدایت و کنترل از راه دور دارد.

سیستم CIP

Clean in place یا همان CIP در اسمز معکوس (RO)، به منظور تمیز کردن غشا ها از مواد انجام می شود.

سیستم تصفیه آب به روش (RO)

مناطقی که یا آب های سطحی شیرین ندارند و یا منابع آن ها محدود است، می توانند با نمک زدایی آب های شور، بحران کم آبی منطقه خود را جبران کنند.

نمک زدایی اسمز معکوس (SWRO) آب دریایی، یک فرآیند غشایی است که از اوایل دهه 1970 از نظر تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. اولین استفاده عملی آن توسط Sidney Loeb از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در Coalinga ،کالیفرنیا و Srinivasa Sourirajan از شورای ملی تحقیقات کانادا نشان داده شد.

در سیستم آب شیرین کن ، آب از یک غشا نیمه تراوا بر خلاف فشار اسمزی حرکت می کند و تمامی املاح و نمک های معدنی خود را از دست می دهد.

سیستم پیش تصفیه (Pre-Treatment)

در آب شیرین کن ، از یک سری غشای کربنی، شنی، کارتریجی و … استفاده می شود تا قبل از این که آب به غشای اسمز معکوس برسد میزان زیادی از املاح خود را از دست داده باشد. از طرفی در این حین pH آب نیز تنظیم می شود تا فیلتر اسمز معکوس آسیب نبیند.

سیستم تصفیه (Treatment)

در سیستم تصفیه علاوه بر حذف املاح و نمک های معدنی آب به روش اسمز معکوس،‌ باید میکروارگانیسم ها نیز از بین بروند.

شیرین سازی آب با استفاده از ممبران اسمز معکوس

از این روش در آب شیرین کن استفاده می شود. آب توسط یک پمپ فشار قوی که برای مقابله با نیروی اسمزی تهیه شده است، از غشای نیمه تراوا یا غشای اسمز معکوس عبور می کند و املاح و نمک های خود را از دست می دهد.

تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

در صنایعی همچون مرغداری ها، گاوداری ها و … از  اسمزمعکوس (RO) برای نمک زدایی آب استفاده می شود.

در صنایع مختلف نیز از  اسمزمعکوس (RO) برای شیرین کردن آب دریا به جهت استفاده در سیستم خنک کننده استفاده می شود.

گرفتگی بیولوژیکی (بایوفولینگ ) غشا اسمز معکوس

پس از گذشت  مدت زمان و انجام فیلتراسیون، حفرات ممبران اسمز معکوس (RO) توسط میکروارگانیزمها اشغال می شود و راندمان نفوذ آب کاهش می یابد. این پدیده بایوفولینگ (bio- foulig) ممبران نامیده می شود.

تشخیص فیلتر غشا اسمز معکوس

تشخیص فیلتر ممبران اسمز معکوس اصل از فرع کار ساده و آسانی نیست. برای تشخیص جنس خوب فیلتر غشا با مشاوران شرکت تصفیه فاضلاب اوزن تماس حاصل فرمایید.

شست و شوی غشا اسمز معکوس

 

تمیز کردن غشای RO باید با مواد شیمیایی تمیز کننده با pH بالا و پایین انجام می شود. تمیز کردن pH بالا برای از بین بردن مواد بیولوژیکی یا ارگانیک انجام می شود. برای pH های بالا از مواد بازی و برای pH های پایین از مواد اسیدی استفاده می شود. pH ها به گونه ای هستند که فیلتر را از بین نبرند.