سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چربی گیر API

نظر

چربی گیر API | اوژن اطلس سپهر
مقدمه

چربی گیر واحدی است که برای جداسازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع به کار می رود . مواد قابل شناوری ( به طور عمده روغن های غیر امولسیونی و مواد آلی ) معمولا در طراحی تجهیزات تصفیه مقدماتی در صنعت نسبت به مواد قابل ته نشینی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. بدین منظور در بیشتر پالایشگاه ها ، واحدهای شیمیایی ، رستوران ها ، آشپزخانه ها و سایر واحدهای صنعتی از تجهیزات جداسازی آب- روغن استفاده می شود.از انواع چربیگیر میتوان به چربی گیر API اشاره کرد.

سیستم های روغن – آب

قبل از آنکه سیستم و یا دستگاهی جهت جداسازی روغن از آب یا پساب انتخاب شود لازم است تا نوع پساب روغنی که باید مورد تصفیه قرار گیرد مشخص شود. اشکال مختلف روغن جهت تصفیه عبارتند از: روغن به شکل امولسیون، روغن محلول، امولسیون های پایدار شیمیایی و ذرات معلق احاطه شده توسط روغن.

روش های مختلف شناورسازی ثقلی

جداکننده های ثقلی معمولا برای زدودن و حذف روغن، گریس و نفت به صورت آزاد و غیر امولسیون به کار می روند. از نظر تئوری فرآیند جداسازی در جداکننده های ثقلی به وسیله قانون استوکس در غیاب جریان توربولانسی و جریان های گردشی پیش بینی می شود. بنابراین در عمل راندمان چربی گیر ثقلی بستگی به طراحی دقیق هیدرولیکی و زمان ماند پساب دارد. چربی گیرهای ثقلی به دو دسته API و CPI تقسیم بندی می شوند.

چربی گیر API

چربی گیرهای API ساده ترین و متداول ترین نوع جداکننده روغن از پساب می باشند که تحت استانداردهای API طراحی و ساخته می شوند. این نوع چربی گیر به طور وسیعی در در تصفیه خانه ها و بسیاری از واحدهای صنعتی و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند .از نظر شکا ظاهری در دو مقطع دایره ای و مستطیلی ساخته می شوند. برای طراحی مخازن دایره ای و مستطیلی استاندارد هایی وجود دارد ولی در عمل واحدهای مستطیلی شکل سازگاری بیشتری داشته و به میزان وسیع تری به کار می روند.

در این واحدها علاوه بر حذف روغن و چربی، ذرات جامدی نظیر پیچ و مهره ، ورقه های پلاستیکی، قطعات بزرگ فلزی و به طور کلی بخشی از ذرات معلق و TSS فاضلاب که غالبا در فاضلابروها مشاهده می شوند نیز جدا می شوند.

عملکرد

باید توجه داشت که چربی گیرهای نوع API و CPI برای حذف و کاهش روغن های امولسیون طراحی نمی شوند بلکه فقط برای روغن های آزاد مورد استفاده قرار می گیرند. محدوده حذف ذرات روغن در چربی گیرهای ثقلی حدود 150 میکرون می باشد.

یکی از کاربردهای اصلی چربی گیر های API در تصفیه فاضلاب های رستوران ها و آشپزخانه ها می باشد . از آن جایی که چربی سبب ایجاد اخلال در عملکرد فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب و همچنین سبب گرفتگی چاه های جاذب و منابع دفع فاضلاب می شود ، حذف آن تحت عنوان واحد پیش تصفیه از ضرورت ویژه ای برخوردار می باشد .

همچنین در واحدهای صنعتی دیگر همچون پتروشیمی ها نیز به سبب افزایش راندمان چربی گیرهای DAF از یک واحد چربی گیر API پیش از واحد شناورسازی با هوای محلول استفاده می شود تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی به سبب کاهش میزان هوای مصرفی ، شاهد افزایش چشمگیر راندمان این واحدها نیز باشیم.

مبانی طراحی

طراحی انواع چربی گیر برمبنای اختلاف دانسیته بین روغن و پساب صورت می گیرد. قابلیت و توانایی چربی گیر در عملکرد جداسازی روغن از پساب تابع عوامل متعددی می باشد که عبارتند از:

  •   نوع و حالت روغن و چربی درجریان پساب
  •   خواص جریان
  •   طراحی و اندازه واحد
  •   زمان ماند پساب

طراحی این واحدها بسیار مشابه طراحی سپتیک تانک ها می باشد. از این رو جهت فراگیری مبانی طراحی، شما را به مقاله سپتیک تانک ها ارجاع می دهیم

چربی گیر API را از گروه فنی و مهندسی اوژن اطلس سپهر خریداری کنید..

 

چربی گیر APIچربی گیر API