سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

نظر

 پلی اتیلن (به اختصار PE) یکی از رایج ترین پلیمر های ساخته دست بشر است. انواع بسیاری از پلی اتیلن شناخته شده است که اکثر آنها دارای فرمول شیمیایی C2H4) n) هستند. از این پلیمر در درجه اول برای بسته بندی استفاده می شود (کیسه های پلاستیکی ، فیلم های پلاستیکی ظروف شامل بطری و …).

از سال 2017 ، سالانه بیش از 100 میلیون تن رزین پلی اتیلن تولید می شود که 34 درصد از کل بازار پلاستیک را تشکیل می دهد. برای تهیه پلی اتیلن با چگالی های مختلف، ترکیبی از زنجیره های پلی اتیلن با n متفاوت را استفاده می کنند. پلی اتیلن با چگالی بالا در فشار های کم و پلی اتیلن با چگالی پایین در فشار زیاد ساخته می شوند.

خواص مکانیکی پلی اتیلن

پلی اتیلن از استحکام و انعطاف پذیری و مقاومت خوبی برخوردار است و اصطکاک خیلی کمی دارد. همین امر باعث می شود که استفاده آن برای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن مناسب باشد. اصطکاک کم آن کمک می کند تا با یک لوله به ضخامت کمتر،‌ در سیستم میزان انتقال ماده و سیال بیشتر باشد.

خواص حرارتی

پلی اتیلن با چگالی متوسط ??و بالا، نقطه ذوب معمولاً در محدوده 120 تا 180 درجه سانتیگراد دارد. البته این دما بر اساس چگالی پلی اتیلن متفاوت است. در پساب ها نهایت حرارتی که وجود دارد، به اندازه نقطه جوش آب یعنی همان حدود 100 درجه است. پس از نظر مقاومت دمایی نیز این پلیمر مناسب است.

خواص شیمیایی

پلی اتیلن از هیدروکربن های با وزن مولکولی بالا و غیر قطبی اشباع شده تشکیل شده است. بنابراین رفتار شیمیایی آن مشابه پارافین است. پلی اتیلن تا حدی کریستالی است. تبلور بالاتر باعث افزایش تراکم و پایداری مکانیکی و شیمیایی می شود. به طور کلی پلی اتیلن تا حدی ساختار کریستالی دارد که باعث افزایش تراکم و پایداری مکانیکی و شیمیایی می شود و این پایداری، پلی اتیلن را برای استفاده مناسب می کند. این پلیمر توسط اسیدها،

امسید کننده ها و کاهنده ها مقاوم اند و از آن جایی که در پساب ها میزان زیادی اسید و اکسید کننده و … است، پلی اتیلن برای کاربرد تصفیه فاضلاب مناسب است. از طرفی، نفوذپذیری پلی اتیلن در مقابل بخار و آب نسبت به اکثر پلاستیک ها پایین تر است و این ویژگی برای انتقال سیالات بسیار مناسب است. پلی اتیلن در مقابل نور خورشید شکننده می شود به همین جهت تجهیزات در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن،‌ پوششی از جنس کربن دارند که این محصولات را در مقابل اشعه فرابنفش مقاوم می کنند.

لوله پلی اتیلن تحت فشارلوله پلی اتیلن تحت فشار

خواص الکتریکی پلی اتیلن

پلی اتیلن، عایق الکتریکی خوبی است. تمام ویژگی های مذکور، پلی اتیلن را برای ساخت پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن گزینه مناسبی کرده است. بنابراین در ادامه به پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

واحد های مختلف پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن  و اجزای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

واحد متعادل کننده

وظیفه این واحد در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن همسان سازی و متعادل کردن جریان پساب و کنترل سرعت هیدرولیک است. همسان سازی جریان، مانع از خروج مواد جامد و آلی از فرآیند تصفیه و ورود آن ها به مرحله بعد می شود. در واقع این سیستم جریان را کنترل می کند تا زمان کافی برای انجام تصفیه فیزیکی،‌ بیولوژیکی و شیمیایی وجود داشته باشد. در صورتی که زمان کافی به فاضلاب داده نشود، در نهایت مواد آلاینده وارد محیط می شوند و آلودگی ایجاد می کنند. استفاده از  این سیستم باعث می شود تا فرآیند های تصفیه در شرایط یکسانی انجام شوند. واحد های متعادل کننده برای تصفیه فاضلاب بهداشتی ، شهری و صنعتی استفاده می شود. این فناوری اخیراً در سیستم های تصفیه فاضلاب مسکونی مورد استفاده قرار گرفته است چراکه در خانه ها و واحد های مسکونی، افزایش و کاهش ناگهانی سرعت تولید و حرکت پساب ها وجود دارد و مخازن مخصوص برای کنترل این سرعت به کار می روند. در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن از این واحد استفاده شده است. الگوی جریان فاضلاب در مجتمع های مسکونی سه مدل متناوب، سرعت جریان دارای نوسان و بدون جریان است. بنابراین بخشی از پساب زمان زیادی برای تصفیه و بخشی از آن زمان کافی برای تصفیه و در نهایت میزانی از پساب، زمان بسیار کمی برای تصفیه دارد. حال واحد متعادل کننده باید این سه مدل جریان را تنظیم و سرعت آن ها را کنترل کند. در اسن سیستم ها استفاده از سپتیک تانک نیز به کنترل جریان و نوسانات کمک می کند. سپتیک تانک مانع از ورود جامدات بزرگ به سیستم تصفیه فاضلاب ثانویه می شود. این عدم ورود جامدات بزرگ به مرکز تصفیه ثانویه، علاوه بر کمک به مرکز تصفیه ثانویه،‌ زمان کافی برای تصفیه جامدات درشت در سپتیک تانک ها را مهیا می کند.  به عنوان راهکاری دیگر از فیلتر های شنی و ماسه ای اتفاده شده است تا جامدات کمتری امکان راهیابی به مرزتصفیه ثانویه داشته باشند.

واحد هوادهی

هوادهی فاضلاب فرآیند افزودن هوا به فاضلاب است تا تخریب هوازی عناصر آلاینده توسط باکتری های هوازی و آنزیم های تولید شده توسط آن ها شروع شود. این فرآیند بخشی جدایی ناپذیر در اکثر سیستم های تصفیه فاضلاب بیولوژیکی است. برخلاف تصفیه شیمیایی که از مواد شیمیایی برای واکنش و تثبیت آلاینده ها در جریان فاضلاب استفاده می کند، تصفیه بیولوژیکی از میکروارگانیسم هایی که به طور طبیعی در فاضلاب ها وجود دارند برای تخریب آلاینده های فاضلاب استفاده می کند. واحد هوادهی که عموما شامل مخزن هوادهی از جنس پلی اتیلن است، در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن استفاده شده است.

چه موقع از هوادهی استفاده می شود؟

در تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی ، هوادهی بخشی از مرحله شناخته شده به عنوان فرآیند تصفیه ثانویه است.

فرآیند لحن فعال یکی از رایج ترین راه های هوادهی است. در این فرآیند، لجن فعال شده رشد باکتری ها و میکروارگانیسم ها را در داخل مخزن افزایش می دهد. ( البته که هوادهی و پمپ هوادهی نیاز است). میکروبها مواد آلی را تخریب می کنند و بازمانده مواد آلی تخریب شده، به راحتی حل می شوند.

واحد هوادهی چگونه کار می کند؟

در این واحد، برای تصفیه فاضلاب، به سیستم اکسیژن تزریق می شود تا باکتری های هوازی با تولید آنزیم ها، مواد آلی و معدنی را تخریب و تجزیه کنند. به این نوع از تصفیه،‌ تصفیه بیولوژیکی نیز می گویند.

چرا هوادهی برای تصفیه فاضلاب مهم است؟

هوادهی مهمترین مؤلفه یک سیستم تصفیه با استفاده از فرآیند لجن فعال است. این روش به دلیل تسهیل و سرعت بخشیدن به تصفیه فاضلاب، مورد استفاده قرار می گیرد.

واحد ته نشینی

واحد ته نشینی یا مخزن رسوب، جزئی از سیستم تصفیه آب است. در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن ، این مخازن به جهت داشتن استحکام کافی، از جنس پلی اتیلن هستند. مخزن رسوبگذاری باعث می شود تا ذرات معلق از آب یا فاضلاب خارج نشوند زیرا پساب به آهستگی از درون مخزن جریان می یابد و بدین ترتیب درجه ای از تصفیه را فراهم می کند. در این سیستم لایه ای از مواد جامد انباشته شده به نام لجن در پایین مخزن تشکیل می شود و به صورت دوره ای برداشته می شود. در تصفیه فاضلاب مدرن، برای افزایش راندمان تصفیه، پساب باید با استفاده از تصفیه ثانویه (به عنوان مثال ، فیلتر یا لجن فعال) بی خطر تر و شفاف تر شود. از لجن بازمانده در این مخازن در مراحل دیگر،‌ گاز متان و کربن دی اکسید تولید می شود که متان تولید شده، برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

واحد هوادهی تصفیه فاضلاب پلی اتیلنواحد هوادهی تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

واحد ضدعفونی کننده

ضد عفونی آب و پساب، به جهت از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زای آن هاست. با این روش،‌ عوامل بیماری های وبا ، فلج اطفال ، حصبه ، هپاتیت و … در آب و پساب از بین می روند. این واحد نیز یکی دیگر از واحدهای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن است. در صورتی که میکروارگانیسم های موجود در پساب،‌ منهدم نشوند، با توجه به وجود مواد مورد نیاز برای رشد آن ها در پساب، امکان رشد و پخش شدن آن ها در کل پسابها زیاد است و کنترل شرایط پیش آمده بسیار سخت می شود. برای اطمینان از میزان میکروارگانیسم های بیماری زا، شاخص های مشخصی وجود دارد. از بهترین ضدعفونی کننده ها،‌می توان واحد های کلر زنی، اشعه فرابنفش و ازن را نام برد.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، شامل مخازن پلی اتیلنی، لوله های پلی اتیلن و لوله های پلی اتیلن دوجداره، پمپ های هوادهی، سپتیک تانک های پلی اتیلن و … هستند.

شرکت تصفیه فاضلاب اوژن، با کیفیت ترین پکیج های تصفیه فاضلاب پلی اتیلن را ارائه می کند. همچنین پکیج های تصفیه فاضلاب پلی اتیلن این شرکت از خدمات فروش نیز بهره مند هستند.

ویژگی های پکیج های پیش ساخته پلی اتیلن

1- نگهداری آسان به دلیل مقاومت بسیار بالای جنس استقفاده شده و عدم نیاز به نگهداری و مراقبت مخصوص.

2- خدمات پس از فروش شرکت تصفیه فاضلاب اوژن

3- قابلیت استفاده ای این سیستم به حالت مدفون

4- به دلیل قابلیت دفن شدن، فضا و مکان زیادی را اشغال نمی کند.

5- مقاومت دمایی بالای پلی اتیلن که ماده اصلی سازنده این پکیج است، عاملی است تا پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن در مناطق با دمای بالا با دوام باشد.

6- هزینه ساخت و نصب این پکیج ها پایین است.

7- امکان مدفون کردن سیستم،‌ آن را برای مجتمع های مسکونی مناسب می کند.

پکیج های پلی اتیلن پیش ساخته بر اساس کارایی و استفاده به پنج مدل تقسیم می شوند.

پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب به روش راکتور ناپیوسته متوالی

پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب به روش بیورآکتور غشایی

پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب به روش بیورآکتور بستر متحرک

پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب به روش بیوراکتور بستر ثابت

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

در بخش اول مقاله و مقالات قبلی در مورد خواص پلی اتیلن و مزایای آن صحبت شد.

1- پلی اتیلن، در مقابل خوردگی و فشار مقاوم است،‌ به همین دلیل احتمال آسیب دیدن سیستم بسیار پایین است.

2- با داشتن پوشش کربنی، پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن در مقابل نور خورشید نیز مقاوم می شود.

3- با توجه به اینکه در مقابل نفوذ و نشتی مقاوم است، نه آلودگی وارد سیستم می شود و نه آلودگی به بیرون نشت می کند.

4- پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن به دلیل اصطکاک کم،‌ میزان عبور و جریان بیستری به نسبت اجناس دیگر دارد.

5- پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه است.

6- کیفیت پساب خروجی نیز بنابه معیار ها و شاخص ها مناسب است.

7- به دلیل مقاومت ساختاری، نگهداری از این پکیج بسیار آسان است.

عوامل موثر بر قیمت پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

1- سرعت ورور و خروج پساب به سیستم

2- کیفیت پساب وارد شده به سیستم به چه صورت است. ( این موضوع به این دلیل است که، پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن به خودی خود شامل یک سری واحد های ثابت است اما اگر بخواهیم برای همه صنایع و انواع پساب ها از همین سیستم ثابت استفاده کنیم، روش کارآمدی نیست. باید بر اساس کیفیت هر پساب و مواد داخا آن،‌به پکیج دستگاه ها و واحد های جدید اضافه کرد تا برای تصفیه فاضلاب مناسب باشد.)

3- کیفیت خروجی پساب پس از تصفیه( در این حالت بستگی دارد که پساب باید تا چه میزان تصفیه شود و آیا نیاز به افزودن تجهیزات جدی د وجود دارد یا خیر.)

4- دبی ورود و خروج پساب و همچنین میزان تخلیه پساب در طول هفته( این بخش برای تعبیه مخزن مناسب و تجهیزات متناسب با دبی ورود و خروج است.)

5- سیستم کنترل اتوماتیک مورد استفاده

 

6- میزان فضای مورد نیاز ( البته در مورد پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، به علت انعطاف و مقاومت فشاری خود سیستم، می توان پکیج را دفن کرد و در این صورت هزینه فضا از بین می رود و به هزینه حفاری بدل می شود.)