سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی

نظر

پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی
مقدمه

بطورکلی به فاضلابی که در نتیجه استفاده انسان از آب برای مصارف بهداشتی تولید می شود، فاضلاب بهداشتی می گویند. از آنجا که این فاضلاب در اثر فعالیت های انسانی تولید می گردد، گاهی به آن فاضلاب انسانی یا خانگی نیز گفته می شود. سرویس های بهداشتی، استحمام، شستشوی ظروف، شستشوی سطوح و لباسشویی عمده ترین فعالیت هایی هستند که به تولید فاضلاب بهداشتی انسانی منجر می شوند که با پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی گروه فنی و مهندسی اوژن اطلس سپهر قابل تصفیه میباشند.

چنانچه ملاحظه می شود مقادیر جدول بالا در محدوده نسبتاً وسیعی است به همین منظور در دسته بندی دیگری که با در نظر گرفتن مواردی چون فرهنگ و الگوی مصرف آب، سطح رفاه و قیمت آب و هزینه دفع فاضلاب می باشد.

از سویی غلظت 5BOD در فاضلاب بهداشتی معمولا کمتر از 1000 و در بیشتر موارد کمتر 500 میلی گرم در لیتر است در نتیجه فرآیند تصفیه هوازی بیولوژیکی همواره گزینه مناسب و کارآیی برای این نوع فاضلاب محسوب می شود. فرآیند انتخابی متداول در تصفیه فاضلاب بهداشتی موسوم به روش لجن فعال نیز بر همین پایه استوار است.

کیفیت فاضلاب بهداشتی بر اساس مواد خارجی که طی فعالیت های انسانی وارد آب می شود، تعیین می شود ولی از آنجا که ماهیت فعالیت های بهداشتی انسانی نه تنها در کشور ما بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز تقریباً ثابت است لذا نوع مواد خارجی آلاینده ای که وارد آب مصرفی می شوند در محدوده مشخصی قرار دارند. فاضلاب خانگی بر اساس کیفیت به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی تقسیم بندی می شود.

در ظرفیت های پایین استفاده از پکیج پیش ساخته فلزی میتواند از نظر اقتصادی بسیار به صرفه باشند که از جمله مزایای پکیج های تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  نیاز به حداقل فضا برای بهره برداری و استفاده بهینه در تصفیه فاضلاب
  •  هزینه پایین احداث پکیج های تصفیه فاضلاب
  •  عدم نیاز به احداث شبکه های پر هزینه جمع آوری و انتقال فاضلاب
  •  راهبری آسان و راندمان بالای پکیج ها در تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونیپکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی

برآورد حجم فاضلاب تولیدی برای تعیین گنجایش مخزن پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی بسیار مهم است. همان طور که می دانید

 

در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی، از انواع روش های مختلف تصفیه فاضلاب استفاده می شود. در ادامه مقاله متداول ترین روش های تصفیه پساب مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی را بیان می کنیم.

 

 تصفیه فاضلاب به روش IFSA

روش تصفیه فاضلاب IFAS که از سری روش های تصفیه ثانویه است، یکی از متداول ترین روش های مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی است. این سیستم نصفیه فاضلاب از سه بخش متفاوت فیلتر های جاذب، بخش تصفیه بیولوژیکی و کنتاکتورهای بیولوژیک در حال چرخش تشکیل شده است. این سیستم عمل تصفیه را بر پایه ی لجن فعال انجام می دهد. لجن فعال در روی یک بستر ثابت ( بستر های سایز بزرگ تر که در کف مخزن قرار می گیرند و به مخازن سایز بزرگ تری نیز نیاز دارند.) و یا بستر متحرک ( بستر های سایز کوچک تر که مخازن کوچک تری نیاز دارند و در عین حال به دلیل معلق بودن در مخزن تصفیه، سطح تماس و کارایی بالاتری دارند.) رشد داده می شود. بخشی از لجن که روی خود بستر یا همان مدیا رشد می کند،‌ به عنوان لجن با رشد ثابت و بخش دیگری که روی لجن ها چسبیده رشد می کنند، به عنوان لجن با رشد معلق نامیده می شود. به همین دلیل این سیستم، به سیستم با رشد چسبنده و معلق یا سیستم تلفیقی نیز معروف است. تصفیه بیولوژیکی موجود در این سیستم در نهایت مواد آلی را از بین می برد و پساب تصفیه شده به عنوان خروجی، تمیز، باقی می ماند.

 تصفیه فاضلاب به روش MBBR

 سیستم تصفیه MBBR که در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، از یک مخزن هوادهی (مشابه مخزن لجن فعال شده) با حامل های پلاستیکی ویژه تشکیل شده است. روی این حامل های پلاستیکی که عمدتا از جنس پلی اتیلن چگالی بالا ساخته شده اند و چگالی آن ها نزدیک به چگالی آب است (چگالی یک)، بیوفیلم رشد می کند و در نهایت این بیوفیلم عاملی برای انجام تصفیه پساب است. حامل ها با استفاده از انرژی هوادهی، در سطح مخزن پخش می شوند و این امر عاملی برای تصفیه یکنواخت است. از مزایای این سیستم این است که، فضای کمتری برای نصب پکیج تصفیه فاضلاب نیاز دارد. از طرفی راندمان این سیستم بسیار بالاست و نیازی به بازیافت لجن ندارند. هر چقدر میزان حامل های موجود در این سیستم بیشتر شود، تصفیه بهتر و با سرعت بیشتری انجام می شود.

راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک MBBRراکتور بیوفیلمی با بستر متحرک MBBR یا بستر سیال

 تصفیه فاضلاب به روش RBC

در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی، ‌از روش تصفیه RBC نیز استفاده می شود. روش تصفیه RBC یا کنتاکتور بیولوژیکی دوار، از سری فرآیند های تصفیه فاضلاب مبتنی بر لجن فعال است. در ابتدا فاضلاب برای ورود به این سیستم باید از یک فیلتر عبور کند که این کار منجر به حذف ذرات موجود در پساب می شود. پس از این مرحله عملا تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شروع می شود. دیسک هایی که روی شافت چرخان نصب می شوند بالای سطح فاضلاب قرار می گیرند و تصفیه را انجام می دهند. البته باید توجه داشت که اگر از این سیستم در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی استفاده شده است، منبع تامین برق برای آن تعبیه شود و از قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوایی حفظ شود. برای اینکه بتوان با پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی کار کرد باید نیروی کار حرفه ای داشته باشید. البته در کنار تمام این معایب،‌ مزایایی از قبیل تولید کمتر لجن، تصفیه مناسب BOD ها و مواد آلی، فضای کم مورد نیاز برای نصب پکیج تصفیه فاضلاب و ثبات فرآیند دلایل قابل توجهی برای استفاده از این سیستم در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی هستند.

تصفیه فاضلاب به روش SBR

از روش های متداول مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی،‌ می توان به تصفیه به روش SBR نام برد. طی این روش، یک مخزن که امکان تصفیه مکانیکی نیز دارد وجود دارد و فاضلاب پس از ورود به این مخزن، توسط ابزار مکانیکی خرد می شوند. بخش تصفیه ثانویه این سیستم، بر پایه لجن فعال است و نوع تصفیه بیولوژیکی است. مرحله دوم تصفیه در این روش، هوادهی است که با کمک دیفیوزر های هوا دهی، اکسیژن به فاضلاب می رسد و تصفیه بیولوژیکی انجام می شود. در مرحله بعدی باید فاضلاب ته نشین شود و در همین حین فرآیند هوادهی نیز انجام می شود و در نهایت فاضلاب تصفیه شده از مخزن خارج می شود. هوادهی بر اساس میزان حجم فاضلاب،‌ 60 تا 90 دقیقه به طول می انجامد. این نوع از تصفیه پساب،‌ می تواند به نیتریفیکاسیون نیز بیانجامد. نوع دیگری از فرآیند SBR نیز وجود دارد که بی هوازی است اما عمدتا در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

راکتور ناپیوسته متوالی (SBR)راکتور ناپیوسته متوالی (SBR)

 تصفیه فاضلاب به روش MBR

یکی از بهترین سیستم های تصفیه مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی، تصفیه به روش بیو رآکتور غشایی است. این روش ترکیبی از دو روش رآکتور بیولوژیکی و فیلتراسیون هایی مانند اولترافیلتراسیون یا میکروفیلتراسیون است. دو نوع پیکر بندی برای این سیستم وجود دارد که یکی از آن ها، داخلی/ غوطه وری و دیگری خارجی/ جانبی است. در سیستم  داخلی/ غوطه وری، ممبران ها در فاضلاب غوطه ور می شوند و در روش دوم، غشا از سیستم اصلی جداست و تصفیه غشایی جداگانه انجام می شود. هر مقدار که تکنولوژی پیشرفت می کند این نوع سیستم تصفیه فاضلاب بهبود می یابد و قابل اتکا می شود.

با توجه به سخت بودن انتخاب پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی با روش مورد استفاده مناسب برای ساختمان مسکونی، متخصصان شرکت تصفیه فاضلاب اوژن، در مشاوره و هدایت شما برای انتخاب سیستم تصفیه فاضلاب مناسب به شما کمک می کنند.