سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

نظر

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

فاضلاب، پسماند آب مصرف شده توسط انسان در موارد مصرفی مختلف است که به دلیل آلاینده های موجود و کیفیت کاهش یافته، قابل استفاده نیست. آب مورد استفاده انسان، یک سری فاکتور های کیفیت دارد که در تصفیه خانه آب به آن ها دست می یابد، پس از استفاده با از دست دادن این فاکتور ها، قابلیت استفاده را نیز از دست می دهد.

 

 

تصفیه فاضلاب

فاضلاب که حاوی آلاینده های بسیاری است، اگر بدون تصفیه به محیط طبیعی وارد شود، زندگی موجودات زنده و انسان ها را به خطر می اندازد به همین دلیل، فرآیند های تصفیه فاضلاب تبیین شدند تا پس از حذف و تصفیه فاضلاب، پساب فاکتور های لازم را برای تخلیه در آب های سطحی پیدا کند. این پساب می تواند مجددا وارد چرخه آب شود و یا می تواند برای مصارفی مانند کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

 شیرابه زباله ها

شیرابه هر مایعی است که در جریان عبور از مواد مختلف، مواد جامد محلول یا معلق یا هر مؤلفه دیگر آن ماده ای را که از آن عبور کرده است استخراج می کند و با خود به همراه دارد.

شیرابه یک اصطلاح گسترده در علوم زیست محیطی است که تعریف خاصی از مایع را دارد، که مواد مضر برای محیط زیست را حل کرده و یا آن ها را با خود همراه کرده است و این مواد عموما می توانند وارد محیط زیست شود و آلودگی زیادی ایجاد کنند. بیشترین کاربرد این لغت در زمینه زباله های فساد پذیر یا زباله های صنعتی است. شیرابه ها به صورت باریکه های آبی که ناشی از انبار کردن زباله های فساد پذیر است،‌ مشاهده می شود و قطعا شما نیز در سطح شهر، نمونه کوچک شیرابه های زباله را مشاهده کردید. شیرابه های غلظت بالایی از مواد آلاینده را شامل می شوند.

شیرابه زباله های دفن شده

بسته به زمان و سن دفن زباله در محل دفن و نوع زباله موجود در آن، ترشحات و شیرابه های حاصل از محل دفن زباله به مقدار زیادی متفاوت است و معمولاً حاوی مواد حل شده و معلق متفاوتی است. زباله های فساد پذیر، عموما میزان زیادی آب در بافت خود دارند که در اثر خروج این آب و ریختن آن روی بقیه زباله ها،‌ سرعت گندیدن بیشتر شده و میزان تولید شیرابه نیز افزایش می یابد. این آب همچنین ممکن است از طریق بارش باران تامین شود و هنگامی که در تماس با مواد زاید جامد تجزه شده قرار می گیرد، آب آلوده می شود و بسیاری از آلاینده های زباله ها داخل آن حل و یا به صورت معلق حمل می شوند. عموما شیرابه ها در اثر تجزیه زباله های آلی و عمدتا خوراکی ها به وجود می آیند و آلاینده های ناشی از شیرابه ها نیز شامل متان، کربن دی اکسید، مخلوط پیچیده ای از اسیدهای آلی، آلدهید ها، الکل ها و قندهای ساده است. خطرات تولید شیرابه را می توان با احداث مکان های دفن زباله طراحی و مهندسی شده صحیح کاهش داد. زمین های مورد استفاده برای این تجهیزات، زمین هایی هستند که از نظر زمین شناسی قابل ساخت و سکونت نیستند و آستر پوششی از جنس خاک رس دارند و یا این آستر برای آن ها تعبیه می شود. دلیل استفاده از این آستر های خاک رس عدم نفوذ شیرابه ها به خاک و در نهایت به آب های زیر زمینی است. در حال حاضر در آمریکا و استرالیا از این سیستم استفاده می شود مگر برای زمانی که زباله ها هیچ خطری نداشته باشند.

 مواد موجود در شیرابه زباله ها در محل دفن آن ها

هنگامی که آب وارد شده به زباله ها از طریق باران یا خود آب زباله ها به آن ها نفوذ می کند، به روند تجزیه توسط باکتری ها و قارچ ها کمک می کند و حتی آن را تقویت می کند. این فرآیندها به نوبه خود فرآورده های تجزیه را آزاد می کنند و به سرعت از هر مولکول اکسیژن موجود استفاده می کنند و باعث ایجاد یک محیط تجزیه هوازی می شوند. در این نوع تجزیه زباله ( هوازی و با استفاده از اکسیژن)، درجه حرارت بالا می رود و pH به سرعت کاهش می یابد به همین دلیل بسیاری از یون های فلزی که نمی توانند در محیط آبی خنثی حل شوند، در pH اسیدی آب، حل می شوند و غلظت آلاینده یون فلزی را بالا می برند. ( مراجعه شود به نمواد پوربه). فرآیندهای تجزیه هم به خودی خود آب بیشتری آزاد می کنند که به حجم شیرابه اضافه می کند.

شیرابه همچنین با موادی که توانایی تجزیه خود را ندارند نیز ترکیب می شوند مانند، خاکستر آتش، مصالح ساختمانی مبتنی بر سیمان و مواد مبتنی بر گچ که در تغییر ترکیب شیمیایی موثرند. در سایت هایی که حجم زیادی از زباله های ساختمانی به ویژه آن هایی که حاوی گچ هستند، با شیرابه ها در تماس هستند، این ترکیب شیرابه با گچ می تواند حجم زیادی سولفید هیدروژن تولید کند که ممکن است در شیرابه رها شود و همچنین ممکن است مؤلفه بسیار بزرگی از گاز را در زباله دفن شده تشکیل دهد. ظاهر فیزیکی شیرابه وقتی از محل دفن زباله معمولی بیرون می آید، یک مایع ابری به رنگ سیاه، زرد یا نارنجی به شدت بو است. این بو، بوی اسیدی است و کاملا احساس سوزش برای انسان به وجود می آورد.

بخش عظیمی از این بوی اسیدی، به دلیل داشتن گونه های ارگانیک غنی از هیدروژن، ازت و گوگرد مانند مرکاپتان است که البته نشر آن ها به اطراف نیز بسیار زیاد است. در یک محل دفن زباله که ترکیبی از زباله های صنعتی، شهری، تجاری و مخلوط صنعتی را شامل می شود اما مقادیر قابل توجهی از زباله های شیمیایی غلیظ را حذف می کند، ممکن است محلول دفع زباله به عنوان یک محلول مبتنی بر آب از چهار گروه آلوده کننده تشکیل شده باشد: مواد آلی حل شده (الکل ها، اسید ها، آلدهید ها، قند های زنجیره ای کوتاه و غیره)، اجزای معدنی (کاتیون ها و آنیون های متداول از جمله سولفات ها، کلرید ها، آهن، آلومینیوم، روی و آمونیاک)، فلزات سنگین (سرب، نیکل، مس، جیوه) و ترکیبات آلی xenobiotic مانند مواد آلی هالوژنه، (PCB ، دی اوکسین ها و غیره). همچنین تعدادی از آلاینده های آلی پیچیده نیز در محلول های دفع زباله مشاهده می شود. در شیرابه های ناشی از زباله های دفن شده، 58 آلاینده آلی پیچیده شامل 2-OH-بنزوتیازول در 84? نمونه ها و اسید پرفلوئوروکتانوئیک در 68? مشاهده شد. بعد از تصفیه بیولوژیک و پس از اسمز معکوس، این آلاینده ها با غلظت کمتری در شیرابه ها شناسایی شدند.

water treatment of landfill leachateپکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

 مدیریت شیرابه زباله ها

در محل های دفن زباله قدیمی و مکان هایی که غشاء و آستر خاک رس و فرآیندهای غشایی بین زباله ها و زمین وجود ندارد، شیرابه ها آزاد هستند تا زباله ها را ترک کرده و مستقیماً به داخل آب های زیرزمینی جریان پیدا کنند. در چنین مواردی غالباً غلظت بالای شیرابه ها در چشمه ها و آب های زیرزمینی مجاور مشاهده می شود. از آن جا که برای اولین بار که شیرابه بیرون می آید، می تواند به رنگ سیاه و حاوی میزان بالایی اسید، مواد خورنده و گاز های محلول در آب باشد، این مواد به نفوذ راحت این آلاینده ها به آب های زیرزمینی کمک می کنند و بنابراین آلاینده های زیادی وارد این آب ها می شوند. پس از اکسید شدن نمک های آهن موجود در شیرابه، رنگ آن قهوه ای یا زرد می شود.

تصفیه شیرابه زباله ها

شیرابه زباله ها از فاضلاب های صنعتی هستند و تصفیه پساب شیرابه زباله ها نوعی تصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می رود. به همین منظور عموما از پکیج تصفیه فاضلاب مخصوصی برای تصفیه پساب استفاده می شود.

متداول ترین روش، تصفیه در محل است. هنگام تصفیه کردن شیرابه در محل، شیرابه از مخزن اصلی وارد مخازن تصفیه می شود. در همین حین ممکن است شیرابه با مواد شیمیایی ترکیب شود تا pH را تغییر داده و یا مواد جامد را منعقد یا حتی این مواد را حل کند تا غلظت مواد خطرناک کاهش پیدا کند. تصفیه شیرابه زباله به روش سنتی، یک شکل اصلاح شده از لجن فعال شده برای کاهش قابل ملاحظه ای از مواد آلی موجود محلول است. عدم تعادل مواد آلی، می تواند در مراحل تصفیه بیولوژیکی مشکل ایجاد کند. مایع تصفیه شده به ندرت از کیفیت کافی برای رهاسازی در محیط زیست برخوردار است و می تواند به یک دستگاه تصفیه فاضلاب محلی تانک زده یا لوله کشی شود. این تصمیم که شیرابه توسط لوله کشی و یا تانک ها به محل تصفیه فاضلاب هدایت شوند به عوامل مختلفی بستگی دارد. تصفیه با روش اسمز معکوس نیز انجام می شود که منجر به ریکاوری کم و رسوب غشاء RO می شود. کاربرد اسمز معکوس برای مواد ارگانیک و عناصر معدنی مانند CaSO4 ، Si و Ba مناسب است و به همین کاربرد ها نیز محدود شده است.

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله هاپکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

 شیرابه زباله ها و اثرات آن بر سلامت انسان

نشتی و ترشح شیرابه ها

هنگامی که آب از طریق زباله های دور ریخته شده به زمین نفوذ می کند، گاهی اوقات آب های زیرزمینی را با مواد سمی ناشی از زباله هایی که از آن ها عبور می کند آلوده می کند. آب شیرابه ها می تواند ناشی از باران باشد یا در خود زباله موجود باشد. سپس شیرابه، آب را با این مواد آلوده می کند و باعث می شود منابع آب در نزدیکی این محل ها، برای مصرف غیرقابل استفاده شوند. تأثیرات سلامتی می تواند ناشی از قرار گرفتن کوتاه مدت (خفیف) یا قرار گرفتن طولانی مدت ( مزمن) در برابر نشت از محل های دفن زباله باشد.

اثرات مواد شیمیایی:

فلزات:

سرب = درد شکم، اسهال، استفراغ، گیجی، خواب آلودگی، تشنج، نفروپاتی مزمن، فشار خون بالا

جیوه = اسهال خونی، کم آبی، نارسایی کلیوی

ترکیبات کادمیوم = طعم فلزی، سرفه، درد قفسه سینه، تهوع، اسهال، سوزش پوست

نیکل = سوزش پوستی، درماتیت، اسهال، بیماری لثه

مواد شیمیایی آلی:

تولوئن = لرز، تشنج، اغما

فنول / کرسول = درد سوزش در دهان و گلو، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تعریق، اغما، شوک

 کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

با تمام مواردی که گفته شد، دیگر نیازی به بیان لزوم استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، نیست. پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها در صنایعی که پسماند فساد پذیر دارند، کاربرد بیشتری دارد مانند صنایع غذایی. از طرفی پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، در صنایعی که انبار مواد شیمیایی مصرف شده نیز دارند مناسب است، چرا که آب باران ممکن است پس از برخورد به آن ها آلوده شود و وارد آب های زیرزمینی شود.

 مشخصات شیرابه زباله ها جهت تصفیه

شیرابه زباله ها بر اساس اینکه ناشی از چه زباله هایی هستند حاوی مواد مختلفی از جمله، مواد آلی حل شده (الکل ها، اسید ها، آلدهید ها، قند های زنجیره ای کوتاه و غیره)، اجزای معدنی (کاتیون ها و آنیون های متداول از جمله سولفات ها، کلرید ها، آهن، آلومینیوم، روی و آمونیاک)، فلزات سنگین (سرب، نیکل، مس، جیوه) و ترکیبات آلی xenobiotic مانند مواد آلی هالوژنه، (PCB ، دی اوکسین ها و غیره) هستند.

تصفیه شیرابه زباله ها

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، برای حذف و تصفیه آلاینده های موجود در شیرابه زباله ها مناسب است. علاوه بر استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها،‌ باید از محل هایی برای دفن این زباله ها نیز استفاده کرد.

روش های تصفیه شیرابه

روش تصفیه فیزیکو شیمیایی

 از روش های تصفیه فیزیکو شیمیایی در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها استفاده می شود. تصفیه فاضلاب فیزیکو شیمیایی روشی است که به طور مکرر در زمینه تصفیه فاضلاب استفاده می شود. از روشهای تصفیه فاضلاب فیزیکو شیمیایی برای از بین بردن فلزات سنگین، روغن و گریس، مواد معلق و مواد آلی، اجزای آلی و معدنی استفاده می شود، تجزیه مواد آلی غیر قطبی، آلاینده های سمی یا نمک ها، فسفر و … نیز توسط روش های تصفیه فاضلاب فیزیکو شیمیایی تصفیه می شوند. در این روش، سه نوع تصفیه به عنوان پیش تصفیه، تصفیه نهایی و همچنین تصفیه ویژه استفاده مجدد از پساب، وجود دارد.

انعقاد و لخته سازی

انعقاد و لخته سازی یکی از فرآیند های مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها است. طی این روش یک سری مواد شیمیایی به جهت خنثی سازی بار سطحی ذرات، به پساب اضافه می شود و در نهایت آلاینده هایی که بار سطحی آن ها مانع از ته نشینی شان می شود، لخته و منعقد می شوند.

ترسیب شیمیایی

در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، از این فرآیند استفاده می شود. رسوبگذاری یک فرآیند تصفیه آب و پساب فیزیکی با استفاده از گرانش برای از بین بردن مواد جامد معلق از آب است

اکسیداسیون

فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته (AOPs) ، به معنای وسیعی ، مجموعه ای از رویه های شیمیایی تصفیه شده است که برای از بین بردن مواد آلی (و گاهی اوقات غیر آلی) در آب و فاضلاب با اکسیداسیون از طریق واکنش با رادیکال های هیدروکسیل (· OH) طراحی شده اند اما این روش را با تاباندن اشعه فرابنفش نیز می توان انجام داد. یکی از روش های موجود در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، روش اکسیداسیون است.

 بیولوژیک

فرآیند های بی هوازی

طی فرآیند بی هوازی، باکتری های بی هوازی برای تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها فعالیت دارند. در هنگام هضم بی هوازی، ماده آلی موجود در فاضلاب به بیوگاز، ترکیبی از متان (CH4) و دی اکسید کربن (CO2) و یک لجن غنی از مواد مغذی تبدیل می شود.

 فرآیند های هوازی

فرآیند لجن فعال شده هوازی برای درمان شیرابه شامل رآکتورهای دسته ای توالی (SBR) ، بیوراکتورهای غشایی هوازی (MBR) و فرآیند A / O است. این روش عموما برای از بین بردن مواد آلی مناسب است.

 فرآیند های غشایی

اولترا فیلتراسیون، میکروفیلتراسیون و نانو فیلتراسیون از سه نوع فیلتراسیون مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها هستند. از این روش برای فیلتر کردن آلاینده های آلی و ذرات جامد موجود در شیرابه زباله ها استفاده می شود.

اسمز معکوس

 یکی از روش های مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، روش اسمز معکوس است. این روش در یک کارخانه آزمایشی در محل دفن زباله Hedeskoga در جنوب سوئد مورد آزمایش قرار گرفت. این محل دفن زباله های جامد شهری (MSW) و زباله های صنعتی، تجاری و نهادی (IC&I) را دریافت می کند و سالانه حدود 3000 متر مکعب در هکتار شیرابه را تولید می کند. طی این روش بسیاری از مولکول ها و ذرات معلق در غشای نیمه تروا می مانند و تصفیه پساب شیرابه زباله ها رخ می دهد.

عملکرد اسمز معکوسعملکرد اسمز معکوس

جذب سطحی

جذب سطحی، یکی از روش های مورد استفاده برای حذف آلاینده های آلی است. از این روش به دلیل توانایی حذف گستره کمی از آلاینده ها و گران بودن به ندرت در پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها استفاده می شود.

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

اولین مزیت پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، حذف آلاینده های موجود در شیرابه زباله هاست.

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، می تواند با حذف آلاینده های موجود در شیرابه ها، جلوی آلودگی آب های زیرزمینی را بگیرد.

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، آب مجازی موجود در بافت زباله ها را برای مصرف مجدد تصفیه می کند.

 

عوامل موثر در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها

عوامل موثر در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، بسیار متفاوت اند.

یکی از عوامل سرعت تولید پسماند ها و در نهایت سرعت تولید شیرابه است.

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، بسته به نوع فرآیند تصفیه مورد استفاده قیمت متفاوتی دارد.

از عوامل دیگر موثر در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، سرعت تخلیه و میزان تخلیه پساب ها در ماه است.

پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله ها، بر اساس میزان کیفیت پساب تصفیه شده، قیمت های متفاوتی دارند.

برای انتخاب پکیج تصفیه فاضلاب شیرابه زباله مناسب با کارخانه خود با متخصصان شرکت تصفیه فاضلاب اوژن تماس حاصل فرمایید.