سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخزن آب GRP

نظر

مخزن آب GRP | اوژن اطلس سپهر

پلاستیک تقویت شده با شیشه که نوع متداول آن GRP است، یک ماده کامپوزیتی است که از یک ماتریس پلیمر و الیاف شیشه تشکیل شده است. ماتریس پلیمر معمولاً یک رزین ترموستاتیک اپوکسی، وینیلی یا پلی استر است. رزین مقاومت محیطی و شیمیایی را به محصول می بخشد و چسبندگی لازم برای الیاف موجود در ماتریس را مهیا می کند. الیاف شیشه ای به کامپوزیت استحکام می بخشد. آن ها ممکن است به طور تصادفی مرتب شوند، یا به راحتی و با برناه قبلی گسترش پیدا کنند. رایج ترین نوع الیاف شیشه ای که برای GRP مورد استفاده قرار می گیرد شیشه ای است که از آلومینو بوروسیلیکات ساخته شده است. شیشه E-CR مقاومت الکتریکی/ شیمیایی مناسبی نیز دارد و معمولاً در کاربرد هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به حفاظت بالایی در برابر خوردگی اسیدی دارند.

سپتیک تانک
سپتیک تانک، می تواند از بتن، فایبرگلاس، پلاستیک، پلی اتیلن و … ساخته شود. این مخازن نوعی از مخازن مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب است که کمک می کند تا فاضلاب چربی ها، روغن ها، گریس ها، ذرات جامد معلق و …. را از دست بدهند و گویی مراحل پیش تصفیه را طی کند. سپتیک تانک ها می توانند در روی زمین قرار گیرند و یا در زیر زمین دفن شوند. در این صورت اگر سپتیک تانک مقاوم نباشد ممکن است در اثر فشار بشکند. نکته مهم دیگر در سپتیک تانک ها این است که باید در مقابل نشتی فاضلاب مقاوم باشند و همچنین جلوی انتشار بو را بگیرند. سپتیک تانک ها برای مناطقی مناسب هستند که دسترسی به تصفیه خانه فاضلاب دشوار یا غیر ممکن است. سپتیک تانک ها،‌ توانایی تصفیه 25 تا 30 درصد از آلاینده های موجود در فاضلاب را دارند و برای تصفیه فاضلاب ناشی از واحدهای مسکونی و ویلایی، مجتمع های مسکونی و اداری، کارگاه های ساخت و ساز، کارخانه های تولیدی و صنعتی، هتل ها، رستوران ها و مجتمع های تفریحی و ورزشی مناسب هستند.

کاربرد سپتیک تانک
سپتیک تانک با هدف تصفیه بخشی از آلاینده های موجود در فاضلاب، در بخش های مختلف از جمله تصفیه فاضلاب خانگی، بهداشتی و صنعتی کاربرد گستره ای دارد. برخی از کاربرد های اصلی سپتیک تانک در ادامه بیان می شود که عمدتا اصلی ترین کاربرد ها هستند:

  1. انجام مراحل پیش تصفیه و تصفیه فاضلاب بهداشتی که توسط واحد های مسکونی، مجتمع های تجاری، هتل ها و رستوران ها و مجتمع های اداری تولید می شوند به کمک سپتیک تانک ها امکان پذیر است.
  2. سپتیک تانک ها می توانند ذرات آلوده و جامدات معلق موجود در فاضلاب ها، چربی ها و روغن ها در فاضلاب که توسط رستوران ها و سالن های غذاخوری تولید شده اند را حذف کنند و از پر شدن سریع چاه ها و گرفتگی لوله ها به دلیل تجمع چربی و ذرات رسوب جلوگیری کنند. چربی ها در لوله های فاضلاب جامد می شوند و گرفتگی ایجاد می کنند.
  3. سپتیک تانک همچنین می تواند به تعادل جریان و پمپاژ فاضلاب مداوم و صحیح در سیستم های تصفیه فاضلاب کمک کند.

مشخصات فنی مخزن آب GRP

پلاستیک‌های تقویت شده فایبرگلاس( شیشه‌ای) ، که GRP نیز نامیده می‌شوند، دارای ساختاری از جنس ماده‌ی کامپوزیتی جدید برای تجهیزات مربوط به کارخانه‌های تولید مواد شیمیائی، مانند تانک‌ها و مخازن می‌باشد. مخازن شیمیایی که اندازه‌ا‌ی کمتر از یک متر تا 30 متر دارند، از GRP ساخته می‌شوند.
مخزن آب GRP عمدتاً با استفاده از فرآیندهای دستی و سیم‌پیچی فیلامان ساخته می‌شوند. استاندارد BS4994 هنوز هم برای این دسته از موارد یک استاندارد اصلی محسوب می‌گردد.

روش های ساخت مخزن آب GRP

  •  روش SMC یا Sheet Molding compound
    در این روش ابتدا مواد ترموست (گرما سخت) با الیاف شیشه تقویت شده و سپس به صورت ورق در می آید و سپس تحت گرما و فشار در قالب پرس شده و شکل می گیرد.
  •  روش BMC یا Bulk Molding Compound
    توده ای از خمیر که شامل مواد پلیمری و فایبرگلاس می باشد، تحت فشار به قالب تزریق می شود.

لامینت دوبل (Dual Laminate)

با توجه به ماهیت مقاوم در برابر خوردگی GRP ، مخازن را می‌توان به‌طور کامل از کامپوزیت ساخت و یا از یک آستری ثانویه نیز استفاده نمود. در هر صورت، در مقایسه با بخش ساختاری، آستر داخلی با استفاده از موادی با خواص مختلف ساخته می‌شود ( علت نامگذاری دوبل (به معنی دوتایی ) و لامینت (کلمه‌ای که معمولاً برای یک لایه ازمواد کامپوزیت استفاده می شود)).
آستر، اگر از GRP ساخته شده باشد، که معمولاً از جنس رزین غنی‌شده و نوعی شیشه‌ی متفاوت است، ” C-Glass ” نامیده می‌شود ، در حالی که در بخش ساختاری از ” E-Glass ” استفاده می‌شود. آستر ترموپلاستیکی معمولاً 2.3 میلی‌متر ضخامت دارد (100 mils ) . از این آستر ترموپلاستیکی به‌عنوان کمک به مقاومت مکانیکی استفاده نمی‌شود. آستر GRP معمولاً قبل از پیچیده شدن با استفاده از سیستم BPO / DMA و یا کاتالیزور MEKP با کبالت موجود در
رزین، سفت می‌شود. اگر آستر از GRP ساخته نشده باشد، انتخاب های متعددی برای آستر ترموپلاستیکی وجود دارد. یک مهندس نیاز به طراحی مخزن بر اساس میزان خوردگی شیمیایی در تجهیزات دارد. از PP، PVC ، PTFE، ECTFE، ETFE، FEP،CPVC ، PVDF به عنوان آستر ترموپلاستیکی عمومی استفاده می‌شود.
به‌علت ضعف GRP در برابر خم‌شدگی ، و در عین‌حال قدرت بسیار زیاد آن در برابر نیروهای کششی و مقاومت آن در برابر خوردگی، به‌طور منطقی از کامپوزیت برای مخزن هیدرواستاتیکی استفاده می‌شود. مخزن طراحی شده به‌جهت تطابق الیاف در جهت مماسی در برابر نیروهای هیدرواستاتیک مقاوم می‌باشد. این امر با افزایش قدرت حلقه، باعث ساخت مخازن قوی‌تر از نظر anisotropical نسبت به مخازن فولادی می‌باشد. (پوند در هر پوند)
GRPکه بر روی آستر ساخته می‌شود، استحکام ساختاری مورد نیاز را در برابر شرایط طراحی مانند فشار و یا خلاء داخلی، بار هیدرواستاتیکی، بارهای ارتعاشی (از جمله نوسانات سیال)  بارهای ناشی از باد، بارهای احیای هیدرواستاتیکی و حتی بارهای ناشی از برف فراهم می‌کند.

موارد استفاده

تانک‌ها و مخازن GRP که مطابق با 4994 BS طراحی می‌شوند، به‌طور گسترده‌ای در صنایع شیمیایی و نیز در بخش‌های زیر استفاده می‌شوند: تولیدکنندگان کلر قلیایی، کود شیمیایی، خمیر چوب و کاغذ، استخراج فلز، پالایش، آبکاری الکتریکی، آب نمک، سرکه، فرآوری مواد غذایی، و در تجهیزات کنترل آلودگی هوا ، به‌ویژه در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و تأسیسات تصفیه آب.

اجزای سپتیک تانک GRP

  1. ورودی فاضلاب که از این محل برای ورود فاضلاب به درون سپتیک تانک GRP استفاده می شود.
  2. سپتیک تانک اولیه در سپتیک تانک GRP بیشترین حجم مخزن را به خود اختصاص می دهد.
  3. دیواره جداکننده در سپتیک تانک GRP از ورود مواد از جمله روغن ها،‌ مواد جامد و … به مخزن بعدی و مخزن زهکشی جلوگیری می کند.
  4. مخزن زهکشی در سپتیک تانک GRP ،30 درصد از مخزن را تشکیل می دهد.
  5. در سپتیک تانک GRP بخشی برای خروجی بیو گاز قرار دارد که به خروج گاز های ناشی از تصفیه از جمله متان کمک می کند.
  6. سیستم خروجی فاضلاب در سپتیک تانک GRP به جهت خروج فاضلاب از سپتیک تانک GRP و ورود آن ها به لوله های انتقال فاضلاب است.
  7. لجن جمع شده در سپتیک تانک GRP به صورت دوره ای نیازمند تخلیه است.

سپتیک تانک GRPمخزن آب GRP

انواع سپتیک تانک GRP

مخزن سپتیک GRP
سپتیک تانک GRP دفن شده، برای دریافت و تصفیه بخشی از فاضلاب بهداشتی خانگی و خام تعبیه و ساخته شده است. مواد جامد سنگین در پایین مخزن مستقر می شوند در حالی که گریس ها، روغن ها، چربی ها و مواد جامد سبک به بالای آن رفته و شناور می شوند. مواد جامد در مخزن می مانند و فاضلاب برای تصفیه و پراکندگی بیشتر به قسمت زهکشی هدایت می شود.

سیستم متعارف
سپتیک تانک GRP یک نوع از سیستم تصفیه فاضلاب است که از دو محزن ساخته شده است. سیستم سپتیک تانک GRP متعارف یک سیستم نفوذ فاضلاب زیرزمینی و مخزن سپتیک دارد. این سیستم دو نوع فیلتر دارد که اولی برای تصفیه فاضلاب و دومی برای جلوگیری از ورود فاضلاب و لجن های حاصل به محیط خاک و لوله های فاضلاب جلوگیری می کند.

سیستم اتاق
سیستم سپتیک تانک GRP اتاق، بیش از 30 سال است که در بسیاری از کشور ها استفاده می شود. این سیستم سپتیک تانک GRP جایگزین روش های شنی و ماسه ای شده است و اشکال مختلفی دارد. انتهای این سپتیک تانک ها را با غشا ها و یا مدیا هایی که بتوانند تصفیه را بیشتر انجام دهند پر می کنند تا راندمان کار بالا تر برود. سیستم سپتیک تانک GRP اتاق همچنین برای مناطقی که تولید فاضلاب در آن ها زیاد است، در مکان هایی که سفره های آب زیر زمینی پرآب وجود دارد، در جایی که میزان فاضلاب در سیستم سپتیک تانک GRP موثر است (به عنوان مثال ، در خانه های اجاره به مسافران، یا مسافرخانه فصلی)، در منطقه ای که زمین شن و ماسه ای است، یا در مناطقی که فنآوری هایی مثل سپتیک تانک اتاق به راحتی در دسترس هستند از این نوع سپتیک تانک استفاده می شود.

سیستم توزیع قطره
سیستم سپتیک تانک GRP توزیع قطره ای، از سیستم هایی است که با برق کار می کند،‌ مخزن بسیار بزرگی برای انجام فرآیند تصفیه نیاز دارد و زمان انجام فرآیند تصفیه بسیار طولانی تر است. همه این موارد باعث می شود که هزینه این سپتیک تانک GRP بالاتر باشد. نکته مهم این است که این سیستم سپتیک تانک GRP بر اساس توزیع قطره ای عمل می کند و در نهایت میزان کمتری از شن و ماسه نیاز دارد.

واحد تصفیه هوازی
واحد های تصفیه هوازی در سپتیک تانک GRP مشابه با از فرآیند های موجود در پکیج تصفیه فاضلاب شهری است و فاضلاب را تصفیه می کند. این سیستم ها در مقیاس کوچکتر ساخته می شود و این را می توان از عوامل تفاوت دانست. یک سیستم هوازی اکسیژن را در سپتیک تانک GRP تزریق می کند. اکسیژن فعالیت باکتر های موجود در سپتیک تانک GRP را افزایش می دهد و سپس مواد آلی موجود در پساب از بین می روند. برخی از انواع سپتیک تانک GRP می توانند مخازنی برای ضدعفونی نهایی فاضلاب داشته باشند تا میزان آلاینده های زنده و میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری را به صورت جدی تر حذف کند.

سیستم های تپه ای
سیستم های سپتیک تانک GRP تپه ای در مناطقی که خاک موجود کم عمق است، آب زیر زمینی زیاد است و یا با بستر کم عمق وجود دارد، گزینه ای قابل تامل هستند. سیستم سپتیک تانک GRP تپه ماسه ای یک بستر ماسه ای دارد. لجن حاصل از این فرآیند باید به صورت دوره ای تخلیه شود.

سیستم فیلتر شنی چرخشی
مخزن آب GRP فیلتر شی چرخشی از یک فیلتر شنی استفاده می کند تا فاضلاب را تصفیه کند. این سپتیک تانک GRP به نسبت سیستم های سپتیک تانک GRP معمولی گران تر است. فیلتر ماسه ای مورد استفاده در سپتیک تانک GRP غالباً روکش PVC یا بتنی دارد که با یک ماده شن پر شده است.

سیستم تبخیر و تعرق
سپتیک تانک GRP تبخیر و تعرق باید در محیط های خیلی گرم و خشک که نور خورشید زیاد است استفاده شود، تا بتواند فاضلاب را تبخیر کند. این سیستم نباید در عمق بسیار زیاد دفن شود تا کارایی آن حفظ شود.

ساخته شده از سیستم تالاب
این سپتیک تانک GRP که با ایده برداری از سیستم تالاب های طبیعی ساخته شده است، از فیلتر های شن و ماسه و گیاهانی که داخل سپتیک تانک GRP هستند برای تصفیه فاضلاب استفاده می کنند.

سیستم خوشه ای/ جامعه ای
سیستم سپتیک تانک GRP تصفیه فاضلاب خوشه ای بدین صورت است که یک سپتیک تانک در زیر زمین نصب می وشد و فاضلاب چند خانه و یا کسب و کار کوچک را دریافت می کند و پس از تصفیه فاضلاب را به لوله های انتقال فاضلاب پمپ می کند. این نوع از سپتیک تانک GRP برای مناطق روستایی بسیار مناسب است.

سیستم سپتیک تانک GRPمخزن آب GRP

مخازن آب GRP

یک مخزن ذخیره معمولی، ساخته شده از GRP ، دارای یک ورودی، خروجی، یک دریچه، یک پورت جهت دسترسی، تخلیه و نازل سرریز می‌باشد. با این حال، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به مخزن افزوده گردند. نردبان‌های خارجی دسترسی آسان به پشت بام برای بارگیری را فراهم می‌کنند. این مخزن باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در برابر بار وارد شده از طرف شخص بالارونده از پلکان و یا حتی شخص ایستاده بر روی بام مقاومت داشته باشد. کف شیب‌دار امکان تخلیه آسان‌تر را فراهم می‌سازد. سطح سنج‌ها به شخص اجازه می‌دهند که به‌طور دقیق سطح مایع داخل مخزن را بخواند. این مخزن باید در برابر ماهیت خورنده سیال داخل آن مقاوم باشد. به‌طور معمول، این مخازن برای مواقع بروز انفجار در مخزن، دارای یک ساختار مهارکننده ثانویه نیز می‌باشند.

اندازه

اندازه مخازن GRP به‌ندرت توسط فن‌آوری ساخت محدود می‌شود، اما از نظر موارد اقتصادی محدودیت‌هایی وجود دارد. مخازن کوچک‌تر از 7500 لیتر ( 2000 گالن ) را می‌توان به‌راحتی از مواد ارزان‌تر ، مانند HDPE یا PVC تولید نمود. به‌طور کلی، مخازن بزرگ‌تر از چهار متر از نظر حمل و نقل دچار محدودیت‌هایی هستند.

برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی و کنترل آلودگی هوا، پیشنهاد می‌گردد که از چند مخزن با قطر کوچک‌تر استفاده شود. این امر می‌تواند به‌علت بزرگی تجهیزات برای جابه‌جا شدن، حفاظ‌های داخلی، نازل‌های اسپری کننده و دیگر موارد داخلی ناممکن گردد. به‌علاوه‌، این مخزن جایی برای انجام عملیات نگه‌داری حفاظتی ندارد.

محدودیت‌ها

حدود درجه حرارت‌ برای GRP تقریباً به‌طور کامل بستگی به نوع رزین آن دارد. رزین ترموپلاستیکی در دماهای بالا دچار وارفتگی می‌شود و در نهایت می‌شکند. با این حال، شیمی نوین رزین‌هایی تولید کرده است که حتی ادعا می‌شود قادر به دستیابی به درجه حرارت‌های بالاتر نیز می‌باشند، و در این زمینه پیشرفت زیادی نیز حاصل شده است. حداکثر دمای متعارف 110 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

انتخاب سپتیک تانک GRP مناسب با شرایط محیطی، موقعیت جغرافیایی، ‌نوع فاضلاب و …. امری دشوار است. گروه متخصصین اوژن اطلس سپهر آماده ارائه خدمات مشاوره خرید و نصب سپتیک تانک GRP هستند.

مخزن آب GRP را از گروه فنی و مهندسی اوژن اطلس سپهر تهیه نمائید.

 

 

مخزن آب GRPمخزن آب GRP