سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصفیه فاضلاب صنعتی

نظر

گروه اوژن طراح و سازنده پکیج های تصفیه آب و فاضلاب. فاضلاب صنعتی آبی است که به عنوان بخشی از ساخت یک محصول تجاری استفاده می شود. همچنین فاضلاب صنعتی به عنوان فاضلاب نامیده می شود و با فاضلاب خانگی یا فاضلاب شهری که به آن فاضلاب نیز گفته می شود، متفاوت است. در واقع فاضلاب صنعتی یک پساب جانبی از فعالیت های صنعتی یا تجاری است. صرف نظر از نحوه تصفیه فاضلاب، محصول نهایی پساب نامیده می شود. برای رعایت قوانین حفاظت از محیط زیست، موارد خاصی باید از فاضلاب صنعتی حذف شوند که به فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی موسوم است. این موارد شامل مواد آلی، مواد معدنی از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مس، سرب، نیکل و روی، پاتوژن ها و مواد مغذی از جمله مهم ترین نیتروژن و فسفر می باشد. گروه مهندسی اوژن اطلس سپهر یکی از گروه هایی است که در زمینه زیرساخت های فاضلابی می تواند شما را یاری نماید. تیم تخصصی اوژن  از تجربه و مهارت بالایی برخوردار است که در ساخت، پیاده سازی و اجرای زیرساخت های فاضلابی برای موقعیت های مختلف آماده همکاری با شما می باشد.

 

فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی

روش ­های فوق که برای تصفیه فاضلاب صنعتی نام برده شدند همگی در کل فرایند تصفیه فاضلاب صنعتی که در این قسمت بیان می ­کنیم به کار برده می شوند که تصفیه حرارتی روشی بسیار پیشرفته است که در کشورهای پیشرفته با تجهیزات کاملا بروز استفاده می­ گردد.

1- پیش تصفیه

از فیلتراسیون شنی، رسوب گذاری و غربالگری برای جداسازی ذرات درشت استفاده می­ شود تا در داخل تجهیزات گیر نکند و آسیب به آن ها وارد نشود.

2- تصفیه اولیه

در این مرحله هم مواد جامد و معلق از پساب به روش فیزیکی جدا می شوند و هم لجن اولیه تشکیل شده به صورت شیمیایی در ته مخزن جمع آوری و تصفیه می­ گردد تا بتوان بازیافت نمود.

3- تصفیه ثانویه

در این مرحله به کمک میکروارگانیسم ­ها عمل تجزیه و حذف مواد بسیار خطرناک انجام می ­شود و لجن فعال ثانویه نیز مشابه با مرحله­ قبلی وارد مخازن مخصوص شده و به کمک روش­های شیمیایی بازیافت می­ گردد.

4- تصفیه­ پیشرفته

در این مرحله به روش شیمیایی مانند کلر، ازن و یا نور UV آب تصفیه شده را ضد عفونی می ­کنند تا میکروارگانیسم­ های مضر از بین بروند و انواع مطلوب و مفید برای مراحل قبلی جمع آوری شوند ضمن اینکه کیفیت آب خارج شده نیز بالا بیاید.

"<yoastmark

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی در طی سالیان اخیر پیشرفت­ های بسیار چشمگیری داشته و از سیستم سنتی و ناکارآمد دفع مستقیم پساب به محیط و دفن آن ها وارد مرحله­ چشمگیر تصفیه پساب صنعتی در محل و سپس ترکیب آن با فاضلاب شهری برای تصفیه بیشتر به منظور دستیابی به راندمان 99% رسیده است. این سرمایه گذاری­ های عظیم برای پیشرفت در این تکنولوژی­ ها قطعا با اهدافی همراه بوده است که اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی را نمایان می­ کنند:

  • تصفیه فاضلاب صنعتی با سیستم نوین، به شدت از تأثیر زیاد مواد شیمیایی و سمّی تولید شده بر روی محیط زیست می ­کاهد
  • هدر رفت آب به دلیل آلوده شدن با مواد بسیار خطرناک به شدت کاهش پیدا می­کند یا حتی حذف خواهد شد و به خصوص برای شرایط کنونی که دنیا با بحران منابع آب زیرزمینی روبروست فوق العاده است
  • مواد شیمیایی خطرناکی که به راحتی می توانند جانداران زیستگاه­ های مختلف را از بین ببرند وارد چرخه اکوسیستم نمی­شوند
  • تصفیه­ لجن تولید شده، متان به عنوان سوخت و کود برای صنایع کشاورزی تولید کند
  • با کمک تکنولوژی­ های موجود هزینه­ های جانبی به شدت کاهش پیدا می ­کند
  • از شیوع بیماری­ های جدید و خطرناک جلوگیری می ­کند
  • بخشی از آب تصفیه شده را دوباره می ­توان وارد چرخه­ تولید و صنایع کرد

ضرورت تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی معمولاً حاوی ماده آلی و معدنی در درجات و غلظت مختلف است. ممکن است شامل مواد سمی و سایر مواد مضر و همچنین مؤلفه هایی باشند که غیر تجزیه پذیر هستند و یا می توانند بسیار راندمان عملیات تصفیه فاضلاب را کاهش دهند. بنابراین ، تصفیه فاضلاب صنعتی به طور معمول کار بسیار دشواری است، بسیار پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری، بنابراین به روش های خاص و فناوری های پیشرفته ای نیاز دارد. این گزینه ها در سه دسته فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرار می گیرند. در صورتی که هر یک از سوم ذکر شده رفع نشوند و این آب ها در دریاچه ها و رودخانه ها رها شوند، خیلی زود با بحران آب مواجه خواهیم شد. علاوه بر اینکه این سموم می توانند به محیط زیست و آبزیان لطمه وارد کنند. در طی دهه های گذشته، آمارها درصد بیشتری را از تخلیه فاضلاب صنعتی به تالاب ها، رودخانه ها و مناطق ساحلی نشان می دهند میزان آلودگی محیط زیست افزایش داشته و حتی خطرات جدی برای زندگی اکوسیستم و زندگی انسان ایجاد کرده است. میزان فاضلاب صنعتی بر اساس سطح فرآیند فنی صنعتی تخلیه می شود. با رشد سریع کارخانه های مختلف، مقدار زیادی آب شیرین برای تولید و حتی برای فرآیند خنک سازی دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این آب که از فرایند فنی عبور می کند حاوی مواد شیمیایی فاضلاب است و به تالاب هایی که با محیط زیست مرتبط هستند، تخلیه می شوند. به عنوان راهکار برای این واقعیت، بسیاری از شرکت ها با تبدیل فاضلاب به آب قابل استفاده مجدد، با استفاده از مواد تصفیه شده با تصفیه فاضلاب صنعتی، اقدام به رشد کارخانه های خود می کنند. این کار هزینه ای را به دنبال دارد اما موجب صرفه جویی در منابع آب و رونق تولید می شود.

قبل از اینکه وارد مبحث تصفیه فاضلاب صنعتی شویم، ابتدا توضیحی در مورد پساب صنعتی یا فاضلاب صنعتی خواهیم داد که قطعا به درک شما از ضرورت تصفیه فاضلاب صنعتی (Industrial Wastewater Treatment) کمک شایانی خواهد کرد. همانطور که می­دانیم یکی از محصولات فرعی هر صنعتی، فاضلاب صنعتی است. فاضلاب صنعتی به بیان خیلی ساده همان آب مصرفی صنایع و کارخانجات مختلف است که در داخل صنایع استفاده شده و در نهایت به صورت آبی با کیفیت بسیار پایین و همراه با آلوده کننده­ های مختلف از آن خارج شده است. این آب آلوده نیازمند تصفیه پساب صنعتی است تا خطرات آن برای محیط زیست کاهش یافته و حتی بتوان از آن استفاده­ مجدد کرد.برخی از منابعی که بیشترین سهم را در تولید پساب صنعتی دارند مانند :

  • صنایع فلزات: با تولید لجن های حاوی فلزات حل شده در مایع، هیدروکسید آهن، منیزیم هیدروکسید، لایه­ فلزی بی استفاده، روی هیدروکسید و غیره.
  • لباسشویی­های صنعتی: فرایند صنعتی خدمات پارچه و لباس، پسابی تولید می­کنند که از شستشوی موادی مثل یونیفرم­ ها، حوله ­ها، حصیرها و تولید شده و حاوی فلزات سنگین، روغن و گریس و VOCهاست.
  • صنایع شیمیایی: مانند صنایع پتروشیمی و تصفیه کننده ­های پالایشگاه ­ها که مواد جامد معلق، آمونیاک، کروم، فنول و سولفید و غیره تولید می­ کنند.
  • صنعت معدن: آب حاصل از شستشوی رگه ­ها و سنگ­ های ناخالص
  • صنایع تولید فولاد و آهن
  • کارخانجات برق و نیرو
  • صنایع غذایی

"<yoastmark

با توجه به گستردگی منابع تولید کننده­ فاضلاب صنعتی و طیف گسترده ­ای از مواد شیمیایی و خطرناک، لازم است تا تصفیه فاضلاب صنعتی با قدرت تمام و تجهیزات بروز دنیا صورت گیرد.

راهکارهای تصفیه­ فاضلاب صنعتی

به منظور انجام تصفیه فاضلاب صنعتی 4 راهکار مختلف وجود دارند که انجام تمامی آن ها الزامی است و هر کدام در طی فرایندهای مجزا و زنجیروار انجام می­ شوند. 4 راهکاری که در تصفیه فاضلاب صنعتی در تمام دنیا انجام می­ گیرند عبارتند از:

روش فیزیکی

در این روش از تصفیه فاضلاب صنعتی همانطور که از اسم آن مشخص است بدون هیچ ماده­ی شیمیایی و فقط از طریق روش­ های فیزیکی مثل رسوب گذاری (جدا کردن مواد نامحلول و ذرات سنگین از پساب)، غربالگری (از طریق فیلترهای شنی برای جدا کردن ذرات درشت)، حذف مواد روغنی سطحی و برداشت مواد جامد و همچنین هوادهی برای افزایش غلظت مجاز اکسیژن استفاده می­گردد.

روش شیمیایی

از اسم این روش مشخص است که از مواد شیمیایی در آب به منظور تصفیه پساب صنعتی استفاده خواهد شد مثل کلرزنی برای کشتن باکتری­ها که یک ماده­ اکسید کننده است. ازن، ماده­ اکسید کننده­ دیگری که برای خالص سازی پساب صنعتی استفاده می شود. خنثی سازی برای مواردی که pH پساب اسیدی یا بازی است. در این صورت از باز یا اسید برای رسیدن pH به 7 یا خنثی استفاده خواهد شد. ضمنا تصفیه­ لجن نیز برای بازیافت آن، تصفیه­ شیمیایی است که باید کمترین رطوبت در فاز جامد و کمترین ذرات جامد در فاز مایع وجود داشته باشد.

روش بیولوژیکی

در این روش از تصفیه فاضلاب صنعتی از میکروارگانیسم ­ها برای شکستن مواد آلی مثل پساب انسانی، غذا، روغن و مشابه آن استفاده می­شود که به سه دسته هوازی (مواد تجزیه شده کربن دی اکسید تولید می­کنند که توسط گیاهان مصرف می­شود)، بی هوازی (با تخمیر تجزیه­ را انجام می­ دهند و نیاز به اکسیژن ندارند) و بی هوازی اختیاری (از بلوئر استفاده نمی­ شود تا از منابع کربن پساب برای انجام فرایند خود استفاده کنند) تقسیم بندی می شوند.

تصفیه حرارتی

تصفیه حرارتی به فرم قدیمی شامل سوزاندن کلیه­ پساب­ هایی است که درصد بالایی از آلاینده­ های آلی بسیار خطرناک دارند ولی در روش امروزی از تکنیک گرمادهی استفاده می ­شود. در این روش از تجهیزات دمنده­ بخار با حرارت بسیار زیاد استفاده می ­شود. این شیوه از تصفیه فاضلاب صنعتی باعث جداسازی کامل فلزات سنگین از نمک­ ها شده و نیازی به مواد شیمیایی ندارد و در نتیجه کم هزینه ­تر است، لجن تشکیل نمی­ شود، امکان خراب شدن و استهلاک سیستم ­ها به شدت پایین است و مصرف انرژی تجهیزات نیز بسیار کاهش پیدا می­ کند.

دسته بندی فاضلاب های صنعتی

انواع سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی از سوی گروه مهندسی اوژن اطلس سپهر ارائه می گردد که به صورت کاملا تخصصی و مهندسی شده مجموعه ای از فناوری های نوین برای تصفیه پساب های صنعتی انجام می پذیرد. نمونه هایی از این دسته ها به شرح زیر است:

  • تصفیه فاضلاب کارواش
  • تصفیه فاضلاب خاکستری
  • تصفیه فاضلاب قالیشویی
  • تصفیه فاضلاب صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب کارخانه
  • تصفیه فاضلاب رستوران

انواع آلودگی و ناخالصی موجود در پساب صنعتی

آلودگی ­ها و ناخالصی ­های که در فاضلاب صنعتی وجود دارند را می­توان به دو دسته­ کلی آلاینده­ های آلی و آلاینده ­های غیر آلی یا معدنی تقسیم بندی کرد که هر کدام شامل مواد و پساب­های خاصی هستند که در ادامه به مهم­ترین آن ها اشاره می­ کنیم:

آلاینده­ های آلی

فنول­ ها، نونیل فنول، فنول­ های کلردار، رنگ­ های آزو، فتالیک استر، هیدروکربن­ های نفتی، حشره کش­ ها، آلاینده ­های آلی پایدار یا POPها، قندها، روغن­ ها و چربی­ ها، پروتئین­ ها، شوینده ­ها، اسیدهای آلی و غیره

آلاینده­ های غیر آلی یا معدنی

فلزات سنگین غیر قابل تجزیه ­ای به شدت سمّی مثل آرسنیک، نیکل، کروم، سرب، جیوه، کادمیم، اسیدهای معدنی، سولفید هیدروژن، فسفات­ ها، نیتریت­ ها، کاتیون­ ها، مواد قلیایی و غیره.

برخی از انواع آلاینده های آلی و غیرآلی عبارت اند از :

مواد شیمیایی : فاضلاب صنایع شیمیایی عمدتاً از صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی زغال سنگ، صنایع اسید و قلیایی، صنایع کود شیمیایی، صنایع پلاستیک، صنایع دارویی، صنایع رنگ، صنایع لاستیکی و سایر فاضلاب صنعتی حاصل می شود.

مواد چاپ و رنگرزی : صنعت چاپ و رنگرزی مقدار زیادی پساب تولید می کند و معمولاً برای هر تن چاپ و رنگرزی 100 تا 200 تن آب مصرف می کند. 90 درصد فاضلاب صنعتی به عنوان فاضلاب چاپی و رنگرزی تخلیه می شوند.

مواد مربوط به کاغذ : فاضلاب صنعت کاغذ  عمدتاً از دو فرآیند تولید خمیر و تولید کاغذ در صنعت کاغذ حاصل می شود. فرایند جداسازی الیاف از مواد اولیه گیاهی برای ساخت پالپ است که سپس سفید می شود. تهیه کاغذ، رقیق کردن، شکل دادن، فشار دادن و خشک کردن خمیر برای تهیه کاغذ است. هر فرآیند مقادیر زیادی فاضلاب صنعتی را تخلیه می کنند.

 رنگ : فاضلاب تولید رنگ حاوی اسیدها، قلیایی ها، نمک ها، هالوژن ها، هیدروکربن ها، آمین ها، ترکیبات نیترو، رنگ ها و واسطه های آن ها است. برخی نیز حاوی پیریدین، سیانید، فنل، بنزیدین و فلزات سنگین جیوه، کادمیوم و کروم هستند. اجزای این فاضلاب ها پیچیده، سمی و قابل تصفیه است.

غذایی : صنایع غذایی دارای طیف گسترده ای از مواد اولیه و طیف گسترده ای از محصولات هستند. مقدار و کیفیت فاضلاب تخلیه شده بسیار متفاوت است.

آفت کش ها : انواع سموم دفع آفات وجود دارد، کیفیت فاضلاب آفت کش پیچیده است. خصوصیات اصلی آن عبارتند از غلظت بالای آلاینده ها، میزان اکسیژن شیمیایی که می تواند به ده هزار میلی گرم در لیتر برسد. سموم زیاد، علاوه بر سموم دفع آفات و واسطه ها در فاضلاب صنعتی، مواد سمی مانند فنل، آرسنیک، جیوه و بسیاری دیگر از مواد تخریب پذیر محیط زیست.

حاوی سیانور : فاضلاب حاوی سیانور عمدتاً از بخش های آبکاری، گاز زغال سنگ، کک، فلزات، فرآوری فلزات، فیبر شیمیایی، پلاستیک، سموم دفع آفات و سایر بخش ها حاصل می شود.

حاوی فنل : فاضلاب صنعتی حاوی فنل به طور عمده از گیاهان کک، گیاهان بنزینی، کارخانجات پتروشیمی و سایر بخش های صنعتی و همچنین تولید اتیلن، فنل مصنوعی، الیاف پلی آمید، رنگ های مصنوعی، سموم دفع آفات آلی و رزینهای فنولیک ناشی از ترک خوردگی نفت حاصل می شود.

حاوی جیوه : فاضلاب صنعتی حاوی جیوه عمدتا از کارخانه های ذوب فلزات غیر آهنی، گیاهان سمی و کارخانجات کاغذی تشکیل می شود.

فلزات سنگین : فاضلاب فلزات سنگین به طور عمده از معدن، ذوب، الکترولیز، آبکاری، سموم دفع آفات، دارو ، رنگ، رنگدانه و سایر شرکت ها ناشی می شود. انواع محتویات و اشکال موجود در فاضلاب صنعتی با شرکت های مختلف تولیدی متفاوت است.

فلزی : ویژگی های اصلی پساب متالورژی، حجم زیاد آب و انواع مختلف کیفیت آب متغیر است. با توجه به منبع و خصوصیات این فاضلاب صنعتی ، عمدتاً آب خنک کننده، فاضلاب ترشی، فاضلاب شستشو برای حذف گرد و غبار، گاز یا دودکش، فاضلاب کک سازی و فاضلاب متراکم در این فاضلاب سرریز می شوند.

اسیدی و قلیایی : فاضلاب اسیدی عمدتا از فولاد، مواد شیمیایی، گیاهان رنگزا و معادن حاصل می شود که حاوی مواد مضر مختلف یا نمک فلزات سنگین است. کسری از اسیدها بطور گسترده ای متفاوت هستند.

سودآور : فاضلاب سودآور دارای حجم زیادی آب، محتوای معلق و انواع بسیاری از مواد مضر است. مواد مضر آن یون های سنگین فلز و مواد پانسمان هستند. یون های فلزات سنگین شامل مس، روی، سرب، نیکل، باریم، کادمیوم و عناصر آرسنیک و نادر هستند.

روغنی : فاضلاب روغنی به طور عمده از بخش های صنعتی مانند نفت، پتروشیمی، آهن و فولاد، ایستگاه های تولید گاز و فرآوری مکانیکی تهیه می شود. به جز تارهای سنگین با چگالی نسبی 1.1 یا بالاتر، چگالی نسبی باقی مانده آلاینده های روغنی در فاضلاب کمتر از 1 است.

مصارف آب تصفیه شده از تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در عنوان قبلی تا حدی با ضرورت انجام آن آشنا شدید. در اینجا لازم است بدانید که هدف نهایی تصفیه پساب صنعتی فقط کاهش خطرات زیست محیطی و رادیواکتیویته­ آن و سپس تخلیه به محیط زیست نیست در واقع سعی بر این است که تا حد امکان به کمک تکنولوژی­ های روز دنیا بتوان بخشی از آن را دوباره مورد استفاده قرار داد. لذا صحبت از مصارف این نوع آب پیش می آید. آب تصفیه شده حاصل از تصفیه فاضلاب صنعتی را می­توان برای موارد زیر استفاده نمود:

  • برای نوشیدن در سیستم ­های بسیار پیشرفته با راندمان 99%
  • برای مصارف کلی صنایع که تنها نیاز به آب هست و کیفیت آن مطرح نیست
  • برای استفاده در بویلرها و صنایع آرایشی و بهداشتی
  • برای استفاده در سیستم­ های خنک کننده
  • آبیاری زمین­ های حاوی درخت

برای اطلاعات بیشتر و تماس با کارشناسان ما به صفحه محصول فوق در سایت اوژن مراجعه نمایید.

https://ozhen.co/cherry-services/industrial-wastewater-treatment